Setkání pedagogů červen 2011

Volná diskuse k projektu AMiTsys Junior

Setkání pedagogů červen 2011

Příspěvekod jarda » čtv 16. čer 2011 22:45:43

Jak jsem slíbil, tak dávám k dobru můj osobní názor a podněty na zlepšení výuky.

Myslel jsem si, že by byl pro vás zajímavý pohled ze strany člověka, který je skoro každodenně v kontaktu s výsledky vaší práce, ať už se jedná o zkušenosti z mých začátků, zaškolování čerstvých absolventů v naší firmě, diskuzí s právě studujícími nebo ze soutěže AMiT sys Expert.
Když jsem přemýšlel jak tuto mini-přednášku uspořádat, tak jsem došel k názoru, že nejlepší bude postavit ji na principu časové osy, jak se čerstvý absolvent s problémy na které nebývá připraven, dostane do styku.

1. Přijímací řízení do zaměstnání.
• Životopis napíší absolventi celkem obstojně, ale nedokážou o sobě nic říct. Zaraženě mlčí, na vše se jich musíme zeptat a na základní otázky „Proč chcete v naší firmě pracovat?“ nebo „Co nového do naší firmy přinesete?“ nedokážou vůbec odpovědět. Bylo by dobré věnovat třeba jednu hodinu nácviku přijímacího pohovoru a klást jim jak základní, tak záludné otázky, aby pochopili, že to není jen tak a že se na něj musí připravit.
• Malá poznámka. Velká výhoda před dalšími uchazeči je pokud člověk umí i něco navíc, než na jakou pozici je přijímán. Například pokud člověk je přijímán na pozici programátora AMiTu a při pohovoru řekne, že zároveň má přehled o zabezpečovacích systémech nebo umí například německy či rusky, že ho zajímá zvuková technika atd., tak má velkou naději na přijetí, protože je vidět, že je schopen se učit, pracovat nad rámec svých povinností a zároveň zaměstnavatel má pocit jakéhosi bonusu. Bylo by výhodné, aby si studenti tak v půlce studia zvolili nějaký zájmový směr, kterým si vytvoří tento „bonus“, který jim následně hodně zjednoduší přijímací pohovor a začátek kariéry.

2. Všeobecný přehled v plánech.
• Bylo by dobré věnovat např. jednu hodinu výuky na ukázku schematických značek a projektů z příbuzných oborů např. strojní, elektro, měření a regulace, topení, vzduchotechnik, technologických linek atd. Potom nebudou tak vykulený z toho, pokud se setká více profesí na jednání, kde se probírají detaily stavby a zároveň trochu touto znalostí, zmírní svůj věkový handicap na těchto jednáních.

3. Příprava projektu a SW.
• Zde by bylo dobré naučit studenty hledat správně podklady, a aby nevymýšleli vymyšlené. Je jasné, že v daném věku si myslí, že jsou „mistři světa“ a software vystřihnou na jeden zátah, ale je tam plno chyb, spousta věcí chybí a některé věci jsou vlivem malé zkušenosti zcela chybné. Vůbec je nenapadne se podívat na internetu, jak to řeší někdo jiný nebo si vzít inspiraci u předprogramovaných jednoduchých regulací. Pro začátek je to velký zdroj informací, které studenti přehlížení a připadá jim to jako ztráta času a pokud si na ně neudělá čas zkušenější pracovník, tak projekt řeší ve většině případů napůl. Vím, že je problém v tomto věku „přibrzdit“, ale chtělo by to vést studenty k tomu hledat správné informace k zadanému tématu před vlastní realizací a pokud možno z více zdrojů, tak aby byli schopní ze získaných informací vybrat pro ně potřebné informace, vzít si z nich to nejlepší a pomocí nich zdárně dokončit projekt, i když jim chybí praktická zkušenost se zadaným tématem. Tento postup se mi v začátcích i teď velmi vyplácí.

4. Bezpečnost především.
• U všech projektů by měla být bezpečnost na prvním místě a funkčnost až na druhém, určitě ne obráceně. V soutěži velmi postrádám zabezpečovací prvky a z tohoto důvodu by byly projekty v praxi nepoužitelné. Bylo by dobré naučit studenty se při přípravě projektu vcítit do role takové „blbé blondýny“ a projít si celí projekt znovu. Velmi se mi například líbil letošní projekt „Automatický parkovací systém“, kde bylo řešena podzemní garáž s výtahem a automatickým parkováním a vyparkováním auta. POPIS PROJEKTU
Projekt po funkční stránce velmi pěkný ale co bezpečnost. Pokud se vcítím do zmiňované blondýny, tak první co tak jedu, jedu a spadnu s autem do šachty pro výtah (absence závory pokud není přistaven výtah) a pokud bych tam zajela, tak určitě blbě a výtah mi ustřihne kus auta. V celém projektu není ani náznak řešení bezpečnosti a v ostatních je to velmi podobné.
• Důležitý bod, na který začátečníci hodně zapomínají a co by se jim mělo natlouci do hlavy je, že všechny zabezpečovací a důležité kontaktní vstupy musí být na rozpínací kontakt tz. mít pokud je okruh v pořádku uzavřený elektrický okruh. Tím je zajištěno odstavení připojené technologie, pokud dojde k přerušení cesty, selhání zařízení, výpadku jištění atd. Klasické uplatnění nalezneme u stop-tlačítek, detektorů plynu, infra-závor atd.
• Dále si myslím, že hlavně v posledním ročníku by se na studentech mělo vyžadovat precizní provedení práce, protože pořád a neustále mě překvapuje, jak jsou nedůsledný a nedotahují věci do konce. Měl jsem kantora, který důsledně vyžadoval jak vizuálně tak technicky provedenou práci a zůstalo to ve mně až do teď. Pořád ho vidím, jak mi rve dráty z rozvaděče a řve, že by se z tohoto provedení pozvracel, i když to bylo funkčně v pořádku. Myslím si, že je to nejdůležitější co mi do života dal.

5. Zaškolení a prezentace svojí práce.
• První věc je setkání se zákazníkem a navrhnutí řešení nebo více variant řešení, tak aby zákazník pochopil, jak to zamýšlíme udělat a co ho to bude stát. Velký problém dělá začátečníkům popsat bez technických termínů svůj záměr, případně vyvrátit zákazníkovi jeho špatnou představu o řešení problému a také následně obhájit předběžnou cenu.
• Druhé úskalí je pokud si zákazník vede svou a chce po nás udělat nevhodné nebo špatné řešení. Absolventi neumí říci taktně zákazníkovi, že to co chce je nesmysl, že to takto nejde a pokud na tom trvá, tak že to musí „zprznit“ někdo jiný.
Pokud to vezmeme z druhé strany a chceme tuto problematickou zakázku realizovat a požadavky zákazníka neodporují bezpečnosti, tak upravit software podle zákazníka tak, jak to není podle jejich představ, je velký problém.
• Další úskalí je zaškolení obsluhy. Jako v úvodu tohoto bodu je pro absolventy těžké se obejít bez technických výrazů a celkově koncipovat návod a vlastní zaškolení tak, aby to pochopila už dříve zmiňovaná blondýna.
• Celkově by se dalo říci, že studenti mají velký problém s prezentací svých vizí, své práce a komunikace se zákazníky a obsluhou. Chtělo by to se zaměřit na verbální technický projev jak s odborníky, tak laickou veřejností.

Snad jsem vás inspiroval nebo případně ujistil, že to děláte dobře a přeji hodně úspěchů ve vaší nelehké profesi.
Jarda Valter
Uživatelský avatar
jarda
 
Příspěvky: 118
Registrován: sob 12. dub 2008 9:43:03
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Setkání pedagogů červen 2011

Příspěvekod Votrubec » pon 27. čer 2011 20:41:20

Děkuji za zveřejnění. Můžeme Vás citovat na našem školním WEBu? ( http://www.spsul.cz )
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravem
Pavel Votrubec
Ing. Pavel Votrubec
SPŠ, Resslova 5, Ústí nad Labem, p.o. http://old.spsul.cz/ucebny/ucaut.htm
Obrázek
Uživatelský avatar
Votrubec
 
Příspěvky: 32
Registrován: pát 16. kvě 2008 13:47:32
Bydliště: Dukelských hrdinů 763/2B Ústí nad Labem

Re: Setkání pedagogů červen 2011

Příspěvekod jarda » úte 28. čer 2011 10:30:58

Dobrý den,
všechny příspěvky na tomto fóru i články na mém webu http://valter.byl.cz/ jsou volně ke stažení a k bezplatnému používání. Obsahově by měli být vždy v pořádku tj. za svými názory (články) si stojím a mohu je obhájit, ale protože tato činnost většinou vzniká po nocích, tak někdy pokulhává jazyková stránka věci (soustředím se na obsah a ne na formu), tak je povolena a někdy i žádoucí jazyková korektura.
Přeji hodně úspěchů ve vašem snažení.
Jaroslav Valter
Jarda Valter
Uživatelský avatar
jarda
 
Příspěvky: 118
Registrován: sob 12. dub 2008 9:43:03
Bydliště: Jindřichův Hradec


Zpět na AMiTsys Junior

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron